Pioppi dieet, gezonden én fitter

In het zuiden van Italië ligt het charmante, kleine Pioppi. De inwoners van dit gezellige dorpje genieten niet alleen van het leven, maar leven ook gezond en lang. Er is geen fitness in de buurt en de mensen leven van eigen kweek uit hun moestuin. Maar wat is het echte geheim achter deze levensstijl?

Een dieet waarbij je geen ‘nee’ hoeft te zeggen tegen lekker eten en waarbij je geen uren hoeft door te brengen in de sportschool? Klinkt als een droom, toch?! En toch werkt het voor de 200 inwoners van het Zuid-Italiaans dorpje, Pioppi.

Toch zeg je best niet zomaar dieet tegen dit regime. Het is een ware levensstijl dat pas echt bekend werd door Aseem Malhorta, een Britse cardioloog. Hij schreef een boek over de voedings- en bewegingsgewoontes van de inwoners uit dit schattige dorpje.

Wat is het Pioppi-dieet?

Het Pioppi-dieet werd vernoemd naar het pittoreske dorpje in het zuiden van Italië. De levensstijl belooft een hogere leeftijd, geen chronische ziektes of overgewicht. Of dat blijkt alleszins uit het onderzoek van de Britse cardioloog, Aseem Malhotra.

Omdat niet iedereen naar Pioppi kan verhuizen om een langer en gezonder leven te leiden, ontwikkelde de cardioloog een dieet gebaseerd op de levensstijl van de inwoners van het Zuid-Italiaans dorpje. Het dieet bestaat vooral uit eerlijk en vers eten en bant ook voornamelijk koolhydraten uit het menu.

Het voornaamste doel van het Pioppi-dieet is gezonder worden en afvallen en dat zonder extreem veel te sporten.

Wat mag je eten in het Pioppi-dieet?

Pioppi is een erg klein dorpje dat zelf geen eigen supermarkt heeft. Daarom eten alle inwoners vooral groenten en fruit uit hun eigen tuin, aangevuld met vis, eieren en noten. Dat is de basis van van het Pioppi-dieet. Een echte mediterraanse levensstijl dus!

De inwoners van het Italiaanse dorpje eten alles behalve mager. Ze koken en bakken royaal met olijfolie, genieten van volle yoghurt en kaas. Ze genieten ook elke dag van een plak donkere chocolade met een glaasje rode wijn.

Volgens Malhotra zijn vetten de beste voedingsstoffen voor een gezond hart. Hij schrijft verzadigd vet ook helemaal niet af. De Britse cardioloog is ervan overtuigd dat wanneer je vetrijk eet met minder koolhydraten, je bloedvetten verbeteren. Dat in combinatie met af een toe vasten, is een deel van het Pioppi-dieet.

Wat mag je niet eten in het Pioppi-dieet?

In het Pioppi-dieet is suiker ten strengste verboden. Malhotra is er rotsvast van overtuigd dat suiker niet goed is voor je gezondheid. Koolhydraten zorgen er immers voor dat het lichaam meer insuline aanmaakt. Te veel insuline kan op termijn leiden tot suiker-, vaat- en hartziekten.

Het spreekt voor zich dat de inwoners van Pioppi veel minder bewerkte voeding binnenkrijgen, omdat er geen supermarkt in de buurt is. Dat betekent dus ook dat wit brood, witte rijst en koekjes geen deel uitmaken van deze Mediterraanse levensstijl. Maar Pioppi zou Italië niet zijn als de inwoners geen zelfgemaakte pasta zouden eten!

Beweging in het Pioppi-dieet?

Tijdens het Pioppi-dieet moet je niet extreem gaan sporten. Leef als een echte Italiaan: geen stress, leg je mobieltje aan de kant en maak elke dag tijd voor een middagdutje. Je moet alleen minimaal 30 minuten per dag bewegen en je mag niet langer dan een uur stilzitten.

Omdat Pioppi een heel klein dorpje is, zijn de inwoners ook erg hecht met elkaar. Sociaal contact is dus ook een belangrijke factor in deze Italiaanse levensstijl. Maar misschien de allerbelangrijkste regel in het Pioppi-dieet: op tijd naar bed en op z’n minst 8 uur slapen.

Voordelen & nadelen van het Pioppi-dieet

Zoals elk dieet heeft dit Mediterraanse dieet voor- en nadelen.

Omdat het Pioppi-dieet boordevol eiwitten zit, behoud je je spiermassa en val je tegelijk af.

Daarnaast is het dieet een koolhydraatarm dieet waardoor je weinig gezonde voedingsvezels binnen kan krijgen. Als je het dieet te lang volgt, kan je op termijn een tekort aan vitamine B, magnesium, ijzer, zink en chroom ontwikkelen.

Pioppi-dieet proberen

Hierboven hebben we al uitgelegd wat het dieet allemaal inhoudt en hoe deze levensstijl precies is ontstaan. Om geen vitaminetekorten te ontwikkelen, duurt het Pioppi-dieet slechts 21 dagen. Maar hoe begin je er precies aan?

1. Start met het bannen van toegevoegde suikers (zoals koekjes), wit brood, pasta en rijst uit je menu. Vermijd tussendoortjes, maar eet wel totdat je volzit. Je mag ook elke dag een glaasje wijn bij het avondeten drinken.

2. Eet elke een handvol noten en voeg bij je eten wat extra olijfolie toe. In je menu moet ook veel groenten, fruit en vette vis zitten. Deze voedingsmiddelen zouden de kans op chronische ziekten en hartaanvallen aanzienlijk verminderen. Je mag tijdens het dieet dus zeker nog boter, yoghurt en kaas eten.

3. Probeer elke dag minimaal 30 minuten te bewegen. Ga eens te voet naar de supermarkt of naar de bakker. Alle kleine beetjes helpen!

4. Slaap minstens 8 uur per nacht. Als je minder slaapt, heb je een grotere kans op een hartaanval of diabetes.

5. Be social: een dieet hoeft niet per se te betekenen dat je jouw sociale contacten moet laten verwateren. Integendeel! Een goed contact met je omgeving zorgt er juist voor dat je minder stress ervaart en je dieet dus beter volhoudt.

Geplaatst in Voeding

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>