Spirulina gezondheidsvoordelen

spirulinaSpirulina is een supplement wat langzaam maar zeker aan populariteit heeft gewonnen in Nederland. Spirulina is zo populair door de diverse gezondheidsvoordelen die het biedt. Zo zit het vol met antioxidanten en diverse voedingsstoffen die bijdragen aan een betere gezondheid.

Wat is spirulina?

Spirulina is één van de oudste levensvormen op onze planeet. Deze algen hebben geholpen bij het produceren van zuurstof, miljarden jaren geleden. Onze voorouders waren al bekend met de algen en gebruikten deze dan ook in de ‘verse’ vorm. Je zou dus kunnen stellen dat spirulina de allereerste superfood ooit is!

Maar wat maakt deze alg nu tot superfood? Het is zeer rijk aan diverse micro en macro nutriënten. Zo’n 50 tot 70% van deze algen bestaat uit eiwit. Het bevat daarmee aanzienlijk meer eiwit dan bijvoorbeeld vlees of vis. Daarnaast bevat spirulina gamma-linoleenzuur, ijzer, vitamines, fosfor, calcium, 9 essentiële aminozuren en 10 niet-essentiële aminozuren.

In de natuur komen de algen voor in meren waarvan het water veel mineralen bevat. Om aan de enorme vraag naar supplementen te kunnen voldoen worden de algen gekweekt in grote tanks. Momenteel wordt er onderzoek gedaan naar de algen door de Europese ruimtevaartorganisatie ESA. Men onderzoekt of de algen een bijdrage kunnen leveren bij langdurige ruimtemissies. Spirulina zal dan gebruikt worden voor de aanmaak van zuurstof én als voedingsmiddel.

Voedingswaarde spirulina

Deze superfood heeft geweldige voedingswaarden. Per 7 gram spirulina krijg je het volgende binnen:

  • Eiwit: 4 gram
  • Vitamine B1 (thiamine): 11% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
  • Vitamine B2 (riboflavine): 15%van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
  • Vitamine B3 (niacine): 4% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
  • Koper: 21% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
  • IJzer: 11% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Daarnaast bevat deze superfood een redelijke hoeveelheid magnesium, mangaan en potassium. En dat in slechts 7 gram!

Gezondheidsvoordelen van spirulina

Er zijn diverse gezondheidsvoordelen toe te kennen aan spirulina. We hebben de belangrijkste voor je op een rijtje gezet:

Bevat krachtige antioxidanten

Je lichaam wordt constant blootgesteld aan vrije radicalen die oxidatieve schade kunnen toebrengen aan je cellen en DNA. Deze schade kan kan chronische ontstekingen veroorzaken welke op hun beurt bijdragen aan kanker en andere ziektes. Spirulina is een goede bron van antioxidanten die helpen bij de bescherming tegen oxidatieve schade.

Verlaagt de hoeveelheid slechte cholesterol

Hart en vaatziekten zijn de belangrijkste doodsoorzaak ter wereld. Er zijn behoorlijk wat factoren die bijdragen aan een verhoogde kans op hart en vaatziekten. Cholesterol is er daar eentje van. Spirulina help bij het verlagen van het slechte cholesterol, het LDL cholesterol.

Kan helpen bij het verlagen van bloeddruk

Een te hoge bloeddruk kan leiden tot een hartaanval of een beroerte. Uit een aantal onderzoeken is gebleken dat een dosis spirulina van 4.5 gram per dag de bloeddruk verlaagde van mensen met een normale bloeddruk.

Geeft energie

Spirulina is een echte boost voor je energieniveau. Als je last hebt van vermoeidheid dan is dit supplement dus aan te raden.

Kan helpen bij hooikoorts

Hooikoorts is vervelend en zorgt vrijwel altijd voor een verstopte neus. De trigger voor hooikoorts zijn pollen in de lucht. Er zijn diverse onderzoeken die aangeven dat het nemen van 2 gram spirulina per dag de effecten van hooikoorts aanzienlijk kan verminderen.

Kan helpen bij het reguleren van bloedsuikerspiegel

Uit diverse studies met dieren is gebleken dat spirulina helpt bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel. Ideaal voor diabetici dus! In een studie gedaan met 25 mensen met type 2 diabetes, kregen de proefpersonen 2 gram spirulina per dag. De bloedsuikerspiegel was aanzienlijk lager bij deze diabetici.

Dosering spirulina

De beschreven gezondheidsvoordelen komen uit studies die gedaan zijn met doseringen van om en nabij de 5 gram spirulina. De aanbevolen hoeveelheid ligt tussen de 5 en 10 gram per dag. Begin altijd rustig op te bouwen zodat je precies weet hoe je lichaam reageert op dit supplement.

Spirulina poeder of tabletten kopen?

Spirulina is verkrijgbaar in poeder, tabletten en capsules. Je vindt het bij de Body&Fit en zelfs bij de Kruidvat! Ik koop zelf altijd de poedervorm van dit supplement. Het is per gram aanzienlijk voordeliger in deze vorm. De smaak van het supplement is niet geweldig, maar wanneer je het mengt met een shake, dan is het prima te doen!

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>