Stoppen met roken

stoppen met rokenStoppen met roken; ieder jaar weer doen duizenden mensen een poging om de sigaretten of shag te laten liggen. Helaas falen er ook duizenden mensen om de tabak te laten liggen. Jammer, want stoppen met roken heeft een groot aantal gezondheidsvoordelen die bij bijna iedereen bekend zijn. In dit artikel proberen we uiteen te zetten waarom stoppen met roken zo moeilijk is en wat je kunt doen om het eenvoudiger te maken om te stoppen met diverse tips.

Waarom is stoppen met roken zo moeilijk?

Laten we eerst eens kijken waarom stoppen met roken nu precies zo lastig is. Slechts 4 tot 7 procent van alle stoppers kan ‘cold turkey’ stoppen met roken. Oftewel, van de één op de andere dag stoppen zonder hulpmiddelen te gebruiken. Met de juiste begeleiding kan dit percentage verdubbelen. Geen cijfers waar je heel positief van wordt. Nicotine is dan ook een zeer verslavende stof die op plaats vijf staat van de meest verslavende stoffen ter wereld. De stoffen die ervoor staan? Heroïne, cocaïne, alcohol en benzodiazepines. Stoppen vraagt best veel van je, zowel fysiek als mentaal.

Stoppogingen

Gemiddeld genomen heeft een roker 6 tot 11 pogingen nodig om volledig te stoppen met roken. Wanneer je stopt krijg je te maken met ontwenningsverschijnselen die dermate onprettig zijn dat je al snel weer een sigaret aansteekt. Nicotine heeft slechts 10 seconden nodig om de hersenen te bereiken na inhaleren. Dopamine komt vrij, je voelt je prettig, kalm en.. weer niet gelukt om te stoppen. Er zijn dus drie punten die het stoppen met roken extreem lastig maken:

  • Nicotine is zeer verslavend
  • Sigaretten zijn eenvoudig verkrijgbaar
  • De ontwenningsverschijnselen zijn zeer onprettig

Afkickverschijnselen roken

De ontwenningsverschijnselen die je bij roken hebt zijn niet bepaald prettig te noemen. Afkicken van roken brengt de volgende verschijnselen met zich mee:

  • Eetlust
    Eén van de minst vervelende afkickverschijnselen van roken, maar wel eentje om rekening mee te houden. Stoppen met roken betekent dat je meer gaat eten. Toen mijn vader stopte met roken was er constant snoep in huis. Alles om je maar van het roken af te houden.
  • Hoofdpijn
  • Humeurig
    Het gebrek aan nicotine slaat op het humeur. Je bent aanzienlijk sneller geërgerd wat zeker voor je omgeving niet prettig is.
  • Depressief gevoel
  • Koude rillingen
  • Problemen met concentreren
  • Problemen met slapen
  • Slechte stoelgang
    Ken je dat bekende kopje koffie met het eerste sigaretje wat ervoor zorgt dat je direct naar het toilet kan voor een grote boodschap? Stoppen met roken kan exact het tegenovergestelde bewerkstelligen; een vertraagde stoelgang.
  • Problemen met concentreren

Psychologisch gezien is het afkicken vrijwel net zo zwaar als afkicken van heroïne.

Voordelen stoppen met roken

De gevolgen van stoppen met roken op je gezondheid zijn levensgroot. We hebben alle nadelige gevolgen van roken op een rijtje gezet. Als je stopt met roken heb je dus géén last meer van deze klachten.

  • Bloed
    Teer wat in sigaretten zit zorgt ervoor dat je bloed dikker is waardoor de kans aderverkalking groter wordt. Je hart moet harder werken dan normaal en je bloedvaten vernauwen, wat ervoor zorgt dat er minder zuurstof bij je vitale organen komt. Je krijgt een hoge bloeddruk van roken en je verhoogt de kans op een hartaanval of een beroerte.
  • Het hart
    Roken beschadigt het hart en de bloedcirculatie van het lichaam. Koolmonoxide in de sigarettenrook en nicotine zorgen ervoor dat je hart meer inspanning moet leveren. De kransslagaders rond het hart raken beschadigd. Roken verdubbeld de kans op een hartaanval!
  • Maag
    Roken zorgt voor een verhoogde kans op maagkanker én maagzweren. Weleens last van brandend maagzuur of zure oprispingen? Ook een gevolg van roken!
  • Nieren
    Nieren filteren het bloed en halen er afvalstoffen uit. Nierkanker is een groot risico wanneer je rookt. Wanneer je gemiddeld 10 sigaretten per dag rookt dan is de kans anderhalf keer zo groot om nierkanker te ontwikkelen dan iemand die niet rookt. Bij 20 sigaretten of meer per dag is de kans twee keer zo groot.
  • Huid
    Je kunt liters dagcrème smeren, maar als je rookt veroudert je huid in rap tempo. Roken zorgt er namelijk voor dat je huid minder zuurstof krijgt. Rimpels en een grauwe uitstraling zijn het resultaat.
  • Botten
    Osteoporose ligt op de loer voor rokers. Roken zorgt er namelijk voor dat je broze botten krijgt.
  • Hersenen
    Door te roken vergroot je de kans op een herseninfarct, oftewel een beroerte. Deze worden veroorzaakt wanneer een bloedvat geblokkeerd wordt door bijvoorbeeld een propje.
  • Longen
    De longen hebben veruit de meeste last van een rookverslaving. Hoestbuien, verkoudheid en astmatische problemen zijn slechts het begin! Longkanker, longontsteking, emfyseem en COPD zijn vier longziektes die veel voorkomen bij rokers. Zo’n 84 procent van de mensen die stierven aan longkanker rookten.
  • Mond, gebit en keel
    Mensen die stoppen met roken merken dat ze ineens veel meer kunnen proeven. Daarnaast verdwijnt een deel van de gele aanslag op het gebit én verdwijnt de slechte adem. Roken verhoogt het risico op keelkanker of kanker in lippen of tong.
  • Vruchtbaarheid
    Roken kan impotentie veroorzaken door een verminderde toevoer van bloed naar de penis. Daarnaast ligt het aantal spermacellen drastisch lager bij rokers in vergelijking tot niet-rokers. Het duurt bij vrouwen langer om zwanger te worden, gemiddeld drie keer zo lang.

Het positieve nieuws is dat het grootste deel van deze problemen ongedaan gemaakt kan worden door.. jawel, te stoppen met roken. Naast al deze lichamelijke voordelen is er nog één groot voordeel: Stoppen met roken scheelt enorm veel geld. Hoeveel? Bereken het met onderstaande calculator!

Stoppen met roken tips

Eigenlijk zouden voorgaande klachten al voldoende intrinsieke motivatie moeten kweken om te stoppen met roken. Maar zoals eerder ook vermeldt; stoppen kan erg moeilijk zijn. Daarom hebben we een aantal tips voor je die het stoppen met roken makkelijker moeten maken.

Bereid jezelf voor

Goede voorbereiding is het halve werk. Stoppen met roken nadat je weer eens een nacht hebt doorgezakt in de kroeg is geen goede basis waarop je kunt bouwen. Je hebt allereerst een goede reden nodig om te stoppen met roken, een stok achter de deur. Ik zie vaak dat mensen stoppen met roken wanneer iemand die dicht bij hen staat kanker krijgt. Ook zwangerschap is een veel voorkomende reden. Vraag de huisarts om hulp. Hij kan je doorverwijzen naar een instantie die professionele begeleiding kan bieden bij het stoppen met roken. Daarnaast zijn er tientallen apps die je kunnen helpen bij het stoppen met roken.

Kies een datum om te stoppen

Deze vloeit voort uit het goed voorbereiden. Begin niet zomaar met stoppen, dan rook je aan het einde van de week weer. Stel een datum in en houd je daar aan. Dit is waarom het nieuwe jaar vaak een populaire datum is om de sigaretten te laten liggen.

Zorg voor voldoende afleiding

Bedenk van tevoren wat je wilt gaan doen als je zin krijgt in een sigaret. Sporten, lezen, een stukje wandelen.. het kan allemaal helpen om je gedachten te verzetten.

Zoek een ‘stop buddy’

Er is vast nog wel iemand te vinden met een rookverslaving die ook wil stoppen. Je kunt elkaar motiveren én elkaar controleren.

Breng vrienden en familie op de hoogte

Vrienden en familie hoeven niet mee te doen met je stoppoging, maar ze kunnen in ieder geval rekening met je houden. Dus, niet in de buurt roken en vragen of je ook een sigaret wilt.

Bepaal gevaarlijke momenten

Iedereen heeft momenten van zwakte bij het stoppen met roken. Lekker een biertje drinken met vrienden, iedereen gaat naar buiten om te roken.. en voordat je het weet sta je ook te roken. Het is goed om deze gevaarlijke momenten vast te stellen en te bedenken hoe je hiermee omgaat.

Stoppen met roken hulpmiddelen

Er zijn diverse middelen die je kunnen helpen bij het stoppen wanneer Cold Turkey niet werkt. Overweeg de volgende middelen eens:

Elektrische sigaret

Elektrisch roken is aanzienlijk minder slecht dan normaal roken. Je krijgt geen teer en andere schadelijke stoffen binnen, simpelweg omdat er geen verbranding plaatsvindt. Gebruikers van de e-sigaret rapporteren uiteenlopende gezondheidsvoordelen waaronder een afname van het welbekende rokershoestje. Een e smoker is perfect om te stoppen met roken omdat je de hoeveelheid nicotine langzaam maar zeker kunt afbouwen totdat je op 0 milligram nicotine zit. Onze tip met betrekking tot het kopen van een elektrische sigaret; ga naar een speciaalzaak of bezoek één van de vele webwinkels online. Veel mensen kopen een wegwerp elektrische sigaret die beslist niet de ervaring van het roken nabootst. Een groot voordeel van de e-sigaret is dat het dampen met dit apparaat een stuk goedkoper is dan ‘echt’ roken.

Champix

Een veelbelovend middel wat door veel rokers succesvol wordt gebruikt om te stoppen met roken is Champix. Dit middel zorgt ervoor dat de behoefte naar een sigaret verdwijnt. De werkzame stof in Champix is Varenicline. Varenicline bindt zich aan de nicotinereceptoren waardoor je nicotinebehoefte is ‘voldaan’. Een behandeling met Champix duurt 12 weken, en kan na die periode nogmaals verlengd worden met 12 weken. Let wel; Champix heeft enkele bijwerkingen dus laat je goed adviseren door de huisarts.

Nicotinepleisters

Deze pleisters zijn voorzien van een beetje nicotine die gedurende de dag wordt afgegeven. Anders dan bij Champix en een elektrische sigaret verdwijnt de drang naar een sigaret niet echt.

Zelfhulpboeken

Stoppen met roken van Allen Carr is misschien wel één van de bekendste boeken die helpen bij het stoppen met roken. Zo zijn er nog tientallen boeken te vinden die op een gedegen wijze uiteen zetten waarom je moet stoppen met roken.

Voor vrijwel alle hulpmiddelen geldt; vraag advies bij de huisarts. Daarnaast is een stoppoging vaker succesvol wanneer er ondersteuning is. Er zijn diverse instanties die professionele ondersteuning kunnen geven. De huisarts kan hiervoor een doorverwijzing geven. Veel zorgverzekeraars vergoeden programma’s die helpen bij het stoppen met roken.

Conclusie

We weten dat roken een enorme aanslag is op het lichaam. Bijna 75% van alle rokers geeft aan graag te willen stoppen, maar velen falen. Toch is er een dalende trend ingezet en rookt vandaag de dag zo’n 27 procent van de mannen en 19 procent van de vrouwen. Dit in tegenstelling tot de 44 en ruim 30 procent in 1991. We zijn een heel eind gekomen, maar we zijn er nog niet. We hopen dat dit artikel kan bijdragen aan het creëren van een rookvrije wereld.

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>