Er zijn zoveel voordelen aan trampolinespringen, het is echt een geweldige manier om fit én gezond te worden, daarnaast heeft het ook tal van andere voordelen. Een van de minder bekende, maar meer populaire feiten is dat studies hebben aangetoond dat de activiteit van trampolinespringen een van de meest gunstigste methode is om cellulitis echt te verminderen, dus voor de dames; schaf er gelijk een aan! Dus, hoe verrassend het ook klinkt, trampolinespringen is een vorm van lichaamsbeweging die beter voor je is dan hardlopen en vele andere vormen van lichaamsbeweging en het kan ook nog eens thuis worden gedaan!

Joggen of trampolinespringen?

Veel mensen houden niet van joggen of hardlopen, maar vaak zie je het mensen toch proberen en na een tijdje weer stoppen. De redenen van stoppen zijn vaak omdat mensen er weinig enthousiasme in kunnen vinden. Een andere veel voorkomende reden is omdat je last van de voeten en benen kan krijgen, omdat in principe je benen en voeten alle kracht en druk op zich nemen. Trampolinespringen verminderd de druk met 80% bij de benen, omdat de veren alle druk op zich nemen. Het is bewezen dat daardoor trampolinespringen 3 keer effectiever is dan joggen, dus voor de senioren is dit een perfect alternatief om meer te bewegen en minder pijn te ervaren.

Andere voordelen van trampolinespringen zijn:

  • Stimuleert je metabolisme
  • Verhoogt de zuurstofcapaciteit
  • Verbetert je evenwichtsgevoel
  • Verhoogt de zuurstofcirculatie naar andere weefsels
  • Verbetert de circulatie van de lymfe door de lymfeklieren
  • Versterkt het hart (cardiovasculaire gezondheid)
  • Verhoogt de energie en het gevoel van vitaliteit
  • Verstevigt en versterkt de spieren

Naast de fysieke voordelen maakt trampolinespringen je leven leuk. Het laat je lachen en je kan het ook nog eens in groepsvorm doen, dit zorgt ervoor dat je uiteindelijke doorgaat met trampolinespringen en niet tussentijds stopt zoals joggen en hardlopen. Je zal dezelfde resultaten behalen met 10 minuten trampolinespringen, als met 30 minuten hardlopen. Niet alleen pompt een verbeterde bloedsomloop zuiver zuurstof in je hersenen waardoor je je alerter voelt, maar ook het springen zelf zorgt ervoor dat jij je gelukkiger, positiever en zelfverzekerder voelt. Er komen verschillende chemische stoffen vrij bij het springen die daarvoor zorgen, zoals endorfine en serotonine. Het is moeilijk om je na het springen, lachen en de frisse lucht nog somber te voelen.

Conclusie

Zoals wij eerder in dit artikel hebben aangegeven heeft trampolinespringen naast cardiovasculaire fitness veel voordelen voor de gezondheid. In Amerika bevestigd dokter Dicken dat het regelmatig gebruik van een trampoline je gezondheid enorm verbeterd. Wij raden aan om per dag minstens 5 minuten gebruik te maken van de trampoline om de cellulaire zuurstofvoorziening te verbeteren, zwakke spieren en gewrichten te versterken, alertheid te verbeteren en vooral het lymfestelsel te reinigen en te ontgiften. Ouderen kunnen hier ook aan deelnemen, omdat het minimale druk voert op de gewrichten en daarom geen pijn zal doen. Trampolinespringen kan de antwoord zijn voor mensen die hun conditie en gezondheid op peil willen houden en dat onbewust met een leuke activiteit willen bevorderen.