Kurkuma gezondheidsvoordelen

kurkumaKurkuma is een kruid wat we veel terugvinden in de Indiase keuken. Ook in de Surinaamse en Nederlands-Indische keuken wordt het kruid veel gebruikt maar staat het bekend als koenier of koenjit. Wat veel mensen zich niet beseffen is dat naast de fantastische smaak kurkuma ook een hoop gezondheidsvoordelen biedt. Met dit artikel willen we je overtuigen ook meer kurkuma toe te voegen aan je eten!

Wat is kurkuma?

Kurkuma kennen wij voornamelijk als het kruid wat we in poedervorm terugvinden in de supermarkt. Kurkuma wordt echter gemaakt van de wortel van de Curcuma longa. De plant is verwant aan de gemberplant. India is veruit de grootste producent van Kurkuma ter wereld. Het gedroogde poeder wat we kopen in de supermarkt wordt gemaakt door de gedroogde kurkuma wortel te vermalen. In India wordt het kruid al eeuwen gebruikt vanwege de diverse gezondheidsvoordelen die het met zich mee zou brengen.

Is kurkuma gezond?

Zeker, kurkuma is gezond! Dat komt omdat het kruid rijk is aan curcumine. Curcumine is een antioxidant en remt ontstekingen. Men vermoed tevens dat curcumine uitzaaiing van kwaadaardige gezwellen een halt toe roept. Daarnaast bindt curcumine zich aan zware metalen en maakt deze onschadelijk. Er moet wel gemeld worden dat kurkuma slechts drie procent curcumine bevat. Je zult dus een behoorlijke hoeveelheid kurkuma moeten eten om iets van de gezondheidsvoordelen te merken. Gelukkig kan curcumine tegenwoordig synthetisch bereid worden waardoor het mogelijk is om véél meer van de stof binnen te krijgen. Diverse winkels bieden dan ook curcumine capsules aan.

Gezondheidsvoordelen curcumine

Regelmatig curcumine tot je nemen is dus gezond! Maar op welke vlakken helpt het dan precies?

Ontstekingsremmend

We eten iedere dag een hoop rotzooi, veelal in de vorm van bewerkt voedsel. Deze slechte voeding kan zorgen voor (kleine) ontstekingen in het lichaam die vrijwel nooit aan het licht komen. Dat betekent echter niet dat ze geen schade aan kunnen richten! Wetenschappers vermoeden dat het ontstekingsremmende effect van curcumine de belangrijkste eigenschap is die helpt bij het voorkomen van chronische ziektes.

Beschermd de hersenen

Curcumine helpt bij het gezond houden van de hersenen. Diverse neurodegeneratieve ziekten zoals Alzheimer worden veroorzaakt door een afname van het eiwit BDNF. Curcumine kán helpen bij het verhogen van de hoeveelheid BDNF waardoor bepaalde hersenziektes kunnen worden vertraagd.

Voorkomt hart & vaatziekten

Curcumine helpt bij het voorkomen van hart & vaatziekten door de endotheel functie te verbeteren. Dit is een laagje wat je terugvindt aan de binnenzijde van bloedvaten en het hart. Het endotheel reguleert bloeddruk en voorkomt stolling van het bloed. Een beschadiging aan het endotheel kan bijvoorbeeld zorgen voor een beroerte.

Voorkomt kanker

Dit zijn de claims die je altijd met een korreltje zout moet nemen. Dat gezegd hebbende, er zijn een aantal studies die wijzen op positieve effecten van curcumine bij het voorkomen en zelfs genezen van kanker.

Kurkuma thee

Kurkuma thee maken is het eenvoudigst met verse kurkuma wortels. Deze kan je vinden bij de toko, maar de Lidl heeft ze soms ook in het schap liggen. De bereiding van kurkuma thee is erg eenvoudig:

  • Neem een stuk kurkuma ter grootte van een duim
  • Rasp de kurkuma, of snijd deze heel erg fijn als je geen rasp hebt
  • Doe de geraspte kurkuma in een theezeef of thee ei
  • Kokend water erbij, en even goed laten trekken!

Je kan de kurkuma thee voorzien van een schijfje citroen of wat honing om het geheel iets smakelijker te maken.

Kurkuma & curcumine capsules

Zoals eerder vermeld bevat kurkuma curcumine. Dit is de belangrijkste stof voor het voorkomen van allerlei gezondheidsproblemen. Kurkuma zelf bevat helaas maar 3% curcumine. Je zou dus een behoorlijke hoeveelheid kurkuma moeten eten om de aanbevolen dosering van 500-2000 milligram binnen te krijgen. Gelukkig zijn er kurkuma capsules, of eigenlijk; curcumine capsules. Deze bevatten gesynthetiseerde curcumine zodat je eenvoudig je aanbevolen hoeveelheid binnen krijgt.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>