Rectus abdominis, de buikspieren

De rectus abdominis, oftewel de rechte buikspier, is de spier die over de voorkant van de buik heen loopt. De functie van deze spier is voornamelijk het vooroverbuigen van het lichaam. De rectus abdominis is de spier die bij veelvuldig trainen en een goed dieet het sixpack vormt. Ook vervult de rechte buikspier functies die betrekking hebben tot de ademhaling, ondersteuning van de houding en beweging en voor de bescherming van de interne buikorganen.

Oefeningen

De meeste buikspieroefeningen pakken de rechte buikspier doeltreffend aan. Wil je een sixpack, dan is het belangrijk dat je voornamelijk de rechte buikspier gaat trainen. Doe dit bijvoorbeeld door crunches (en varianten daarop), leg raises, V-ups en sit-ups. Maar ook andere oefeningen zoals planks en de L-sit trainen de rechte buikspier goed.

Ook zwaardere compoundoefeningen, zoals de squat en de deadlift, trainen meteen je rechte buikspier mee. Dit komt omdat deze oefeningen een goede balans en vorm vereisen, waardoor je ook andere spieren in je lichaam gaat gebruiken.

Wil je je buik gaan trainen? Besteed dan ook aandacht aan de schuine buikspieren. Zo wordt je buik nog mooier en vormen de spieren samen een sterk geheel. Dit voorkomt blessures. Oefeningen die de schuine buikspieren trainen werken daarnaast ook aan de rechte buikspier, wat handig is als je wat variatie wil in je fitnessroutine. Doe dit bijvoorbeeld door Russian twists en zijwaartse crunches.

Rekken en strekken

Om blessures te voorkomen en je lenigheid te bevorderen, is het belangrijk om je spieren te stretchen. Vaak worden de buikspieren hierbij vergeten, en dat is jammer. Het is namelijk wel degelijk mogelijk om een blessure te krijgen aan je buikspieren.

Ga liggen, met de benen in de lucht en raak met je handen je tenen aan. Deze toe touches zijn een goede stretch voor de rechte buikspier. Of ga in kleermakerszit zitten en buig je arm over je hoofd, om je schuine buikspieren eens goed uit te rekken.

Het stretchen van de spieren is een goede warming-up voor je krachttraining. Ook is het een goede manier om spierpijn te verminderen en lenig te blijven.

Rectus abdominis blessures

Veel mensen weten het niet, maar het is wel degelijk mogelijk een blessure in de buikspieren te krijgen. De meest voorkomende vorm is een scheurtje of verrekking in de grote buikspier. Dit kan voorkomen bij bepaalde sporten, maar voornamelijk bij zijwaartse bewegingen. Het herstel kan twee tot twaalf weken duren, afhankelijk van de grootte van het scheurtje.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>