Vitamine B12 tekort

vitamine b12 tekortVitamine B12 is net als vitamine D een belangrijke vitamine waar je geen tekort aan binnen mag krijgen. Vitamine B12 is namelijk van belang bij de aanmaak van rode bloedcellen. Ook speelt het een belangrijke rol bij het goed functioneren van het zenuwstelsel. Vitamine B12 tekort komt steeds vaker voor door de populariteit van veganisme. In dit artikel beschrijven we wat vitamine B12 precies is, wat de symptomen zijn van een vitamine B12 tekort en welke stappen je kunt ondernemen om dit tekort tegen te gaan.

Wat is vitamine B12?

Vitamine B12 is een cobalamine. Het is een organische verbinding die helpt bij het gezond houden van het zenuwstelsel en bloedcellen. Daarnaast helpt vitamine B12 bij de aanmaak van DNA, wat gebruikt wordt om cellen op te bouwen.

Vitamine B12 tekort; de symptomen

De symptomen voor een vitamine B12 tekort zijn uiteenlopend en kunnen veroorzaakt worden door een breed scala aan problemen. De meest voorkomende symptomen zijn als volgt:

  • Vermoeidheid, weinig energie en een algeheel gevoel van zwakte
  • Problemen met de stoelgang
  • Weinig zin om te eten
  • Onbedoeld gewichtsverlies
  • Problemen met zenuwstelsel
    Dit uit zich vaak in een doof gevoel en tintelende handen. Een tekort aan vitamine B12 is zelfs gelinkt aan neuropathie.
  • Depressie
  • Verwarring
  • Slecht geheugen
  • Pijnlijke mond of tong

Bij kinderen wordt een tekort aan vitamine B12 al snel duidelijk. Kinderen groeien minder snel en hebben problemen met het maken van bepaalde bewegingen. Daarnaast ontwikkelen ze zich minder snel op vrijwel alle belangrijke vlakken.

Vitamine B12 tekort; de oorzaken

Op natuurlijke wijze komt vitamine B12 alleen voor in dierlijke producten. Je kan hierbij denken aan eieren, melk en vlees. Het niet consumeren van dierlijke producten brengt daarom een gezondheidsrisico met zich mee. Als veganist en zelfs al vegetariër kan het verstandig zijn een vitamine B12 supplement te nemen op dagelijkse basis.

Mensen die problemen hebben met de maag kunnen ook te maken krijgen met een vitamine B12 tekort. De maag bevat zuur wat proteïne scheidt van de vitamine B12. Te weinig maagzuur zorgt er dus voor dat de maag niet goed kan scheiden. Dit komt bijvoorbeeld voor wanneer mensen een maagverkleining hebben ondergaan.

Er zijn bepaalde medicijnen die de opname van vitamine B12 kunnen vertragen. Een voorbeeld is metformine wat een veel gebruikt medicijn is onder diabetici.

Waar zit vitamine B12 in?

Er zijn diverse soorten vitamine B12 rijke voeding die je kunt eten. Over het algemeen krijgen mensen voldoende vitamine B12 binnen. Denk jij dat je te maken hebt met een tekort aan vitamine B12? Je kan dan een vitamine B12 supplement kopen in de vorm van tabletten/capsules. Deze vitamine B12 supplementen kan je tegenwoordig zelfs kopen bij de Kruidvat of de Action. Je kunt ook meer eten van één van de volgende voedingsmiddelen:

  • Orgaanvlees
    Lever en nieren van diverse dieren zijn rijk aan vitamine B12. Orgaanvlees is een smaak waar je echt aan moet wennen.
  • Tweekleppige schelpdieren
    Mosselen, oesters, kokkels.. allemaal zeer rijk aan vitamine B12. Je krijgt al snel 3000% van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen door slechts 20 mosselen te eten.
  • Zalm
    Deze vissoort is rijk aan vitamine D, vitamine B12 en bevat een groot aantal gezonde vetten. Eigenlijk een no-brainer om deze heerlijke vis te eten.
  • Sojamelk
    Hoewel dit geen dierlijk product is bevat sojamelk vaak wel vitamine B12 omdat dit er kunstmatig aan toe is gevoegd. Controleer het label om zeker te zijn of jouw sojamelk ook vitamine B12 bevat.
  • Zuivel
    Zuivel is een goede bron van vitamine B12. Denk hierbij aan melk, kaas en yoghurt.
  • Eieren
    Twee eieren staan gelijk aan ongeveer 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B12. Een serieus omelet met spek, kaas en echte roomboter zou dus al voldoende moeten zijn voor je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Vitamine B12 injecties

Wanneer vitamine B12 niet opgenomen kan worden door het maagdarmkanaal dan wordt er vaak gekozen voor vitamine B12 injecties. Deze injecties zijn zéér hoog gedoseerd, zo’n 1000 mcg per injectie. Over een periode van 5 weken worden er 10 injecties toegepast.

Teveel vitamine B12

Er is op dit moment geen bovenwaarde gesteld aan de consumptie van vitamine B12. Kortom, je kunt er éigenlijk niet teveel van binnen krijgen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>