Groenlipmossel informatie & advies

groenlipmosselHet kan zijn dat je ineens overal de naam van de groenlipmossel tegenkomt. Zowel online als bij de drogisterijen duiken ineens volop de groenlipmossel voedingssupplementen op. Maar wat is die groenlipmossel of perna canalicula eigenlijk? De naam klinkt exotisch of komt hij ook in Nederland voor? Helaas, de mossel wordt gekweekt en geoogst in Nieuw-Zeeland en is een tweekleppige soort uit de Mytilidae familie. Nu zegt je dat waarschijnlijk nog niets, maar het komt erop neer dat het een soort mossel is met een mooi groen randje waaraan hij zijn naam dankt. Maar wat kan dit voedingssupplement nu precies voor ons betekenen?

Superfood uit Nieuw-Zeeland?

Volgens de folders is het echt een ‘superfood’ met tal van gezondheidsvoordelen. In ieder geval zijn er al veel studies naar de groenlipmossel geweest. Omdat hij uit Nieuw-Zeeland komt, wordt hij ook wel de Nieuw-Zeelandse mossel genoemd. Maar hij heeft nog meer bijnamen, namelijk de Seatone greenshell mussel, de kuku, de kutai of de half shell mussel. De schelp van de mossel is vooral bruin en aan de onderste rand vindt men de groene kleur.

Een unieke diversiteit aan vetzuren

De groenlipmossel heeft veel verschillende vetzuren, zoals de omega-3 vetzuren en de furaanvetzuren. Deze vetzuren staan bekend om hun sterke antioxidanten en hun ontstekingsremmende werking. Ook de gewone mossel die wij kennen is rijk aan onverzadigde vetzuren, maar heeft niet zoveel verschillende vetzuren als de groenlipmossel. Dat maakt deze mossel ook zo uniek.

Het onderzoek naar de groenlipmossel

Genoeg redenen dus om een onderzoek te starten naar de groenlipmossel. Er werden studies gedaan met een gestandaardiseerd groenlipmosselextract wat de naam PCSO-524 kreeg. Ook dit onderzoek toonde aan dat het lipidenextract een krachtige ontstekingsremmende werking heeft en bij bepaalde ontstekingsziekten zoals astma, reumatoïde artritis en osteoartritis een positief effect kan hebben. Ook bij verouderingsziekten zoals cognitieve achteruitgang, hart- en vaatziekten, diabetes type 2, osteoporose en dementie spelen chronische ontstekingen mee. Vaak worden hier niet-steroïde ontstekingsremmers voor ingezet, maar de voedingsstof van de groenlipmossel zou een waardig alternatief kunnen zijn. In tegenstelling tot de andere ontstekingsremmers heeft dit natuurlijke alternatief geen noemenswaardige bijwerkingen, zelfs niet in een hoge dosis zoals bijvoorbeeld bij 2500 milligram per dag. Daarnaast zou de ontstekingsremmende werking velen malen sterker zijn dan andere vetzuursupplementen.

De groenlipmossel als voedingssupplement

Helaas wordt de groenlipmossel in Europa nog niet gekweekt en het is hier dus ook geen gangbaar product. Aan de andere kant van de wereld hebben ze wel de mogelijkheid om de groenlipmossel te eten. Zowel vers als een diepvriesvariant kom je hier zo goed als nergens tegen. Dat is logisch want het is een duur product om te importeren en de smaak neemt af als je de groenlipmossel invriest. Misschien dat de luxere viswinkel ze wel kan leveren, maar je komt ze zeker niet tegen in de doorsnee viswinkels of op de menukaart in het restaurant. Als je dus toch wilt profiteren van de gezondheidsvoordelen van de groenlipmossel ben je aangewezen op een voedingssupplement gemaakt van de groenlipmossel.

Voordelen voor de gezondheid

Behalve de ontstekingsremmende functie zou de groenlipmossel nog meer gezondheidsvoordelen hebben. De mossel bevat veel glycosaminoglycanen, stoffen die bijdragen aan de instandhouding of het herstel van het lichaam. Zo zou het een positieve invloed hebben op de collageenproductie, de vochtbalans van de huid, de wondgenezing, het aanmaken van gewrichtsvloeistof en het onderhouden van het kraakbeen. Of het ook daadwerkelijk zo is, kan nog niet met de volle honderd procent bevestigd worden. Er zijn wel al verschillende onderzoeken naar de groenlipmossel gedaan, maar nog niet zoveel dat we exact kunnen bevestigen welke positieve effecten de mossel op je gezondheid en lichaam heeft. Hij bevat in ieder geval mineralen, glucosamine (een natuurlijk aminosuiker) en vitamines. Je zou bijna zeggen dat dit niet slecht voor je kan zijn.

Wel of niet gebruiken bij gezondheidsklachten?

Het voedingssupplement van de groenlipmossel wordt vaak aangeraden bij de volgende gezondheidsklachten. Het zou een positieve werking hebben op onderstaande klachten. Of het daadwerkelijk zo is, durven we nog niet te zeggen, hier moeten we de definitieve onderzoeksresultaten voor afwachten.
Maar het is misschien de moeite waard om het eens te proberen.

Reumatoïde artritis

Er zijn aanwijzingen dat klachten zoals stijfheid en pijn bij reumatoïde artritis door het groenlipmosselextract verminderd kunnen worden.

Astma

Ook bij astma zijn er aanwijzingen dat het verlichting zou kunnen geven waardoor er minder reguliere medicatie nodig is.

Artrose

Bij artrose zijn er aanwijzingen dat het groenlipmosselextract zou kunnen helpen bij de stijfheid en pijn.

Kanker

Er wordt zelfs beweerd dat de groenlipmossel een kanker remmende werking zou hebben.

Maagzweren

De groenlipmossel zou preventief kunnen werken op maagzweren

Gewrichtsproblemen en spier herstel bij bijvoorbeeld sportblessures

De groenlipmossel zou een positieve invloed hebben op het herstel van de spieren en bij gewrichtsproblemen

Inflammatory bowel disease

Bij IBD-ziekten, zoals colitis ulcerosa of de ziekte van Crohn zegt men dat de groenlipmossel een positieve uitwerking zou kunnen hebben op de klachten van deze ziekten

Wel of geen positief effect?

Er zijn al veel onderzoeken gedaan naar de groenlipmossel en hier gaat men voorlopig ook nog even mee door. Het is te hopen dat de toekomstige onderzoeken ook uitwijzen dat de groenlipmossel inderdaad een positieve invloed heeft op deze gezondheidsklachten. Inmiddels hebben onderzoeken wel al aangetoond dat het een positieve invloed heeft op mensen die artrose hebben in de heup of in de knie en dat het extract geen bijwerkingen geeft. Toch zijn er ook tegengeluiden. Volgens sommige onderzoekers is er nog steeds geen overtuigend wetenschappelijk bewijs dat de artrose ook daadwerkelijk afneemt of dat het kraakbeen gezond blijft. Wel werd geconstateerd dat patiënten die het groenlipmossel extract namen minder pijnklachten hadden gedurende delen van de dag. En dat is natuurlijk ook wat waard.

De eerste resultaten zijn positief

Er bestaan tot nu toe dus positieve en negatieve bevindingen, datzelfde geldt voor de uitwerking op astmaklachten. Een deel van de mensen die getest werden kregen een placebo en het andere deel kreeg het groenlipmosselextract. Bij de laatste groep leek het of de klachten toch minder waren. In het PCSO-524 onderzoek constateerde men duidelijk gunstige effecten bij astma. Er worden ook onderzoeken gedaan met de groenlipmossel door dieren hiermee te behandelen in de hoop dat ze hiervan opknappen. Zo wordt het gebruikt bij honden met artritis of bij ratten en paarden. Ook hier zijn de eerste resultaten positief.

Bijwerkingen groenlipmossel

Tot nu toe zijn er geen noemenswaardige bijwerkingen van de groenlipmossel geconstateerd. De bijwerkingen die mogelijk kunnen optreden zijn huiduitslag, misselijkheid, vocht vasthouden, diarree of winderigheid. Ook zijn nier- en leverproblemen, jicht en hepatitis een enkele keer naar voren gekomen in een onderzoek. Ondanks dat het hier om een natuurproduct gaat, is het altijd verstandig om eerst met een kleine dosering te beginnen als je de groenlipmossel wilt proberen. Neem in ieder geval nooit meer dan de aanbevolen hoeveelheid. Ook al is het een natuurlijk product, ook die kunnen bijwerkingen veroorzaken. Tijdens de onderzoeken verschillen de samenstellingen van de extracten, net zoals de dosering. Daarom is het altijd raadzaam om de bijsluiter te lezen en je te houden aan de aanwijzingen als je een groenlipmossel supplement wilt gebruiken. Of overleg met je huisarts of apotheker. Als je het inneemt tijdens de maaltijd is de kans op misselijkheid in ieder geval iets kleiner.

Neem in deze gevallen geen groenlipmossel:

In de volgende situaties is het niet verstandig om een groenlipmosselextract zomaar op eigen houtje te nemen. Raadpleeg altijd eerst een arts.

  • Als je ontstekingsremmers gebruikt. De groenlipmossel kan hier invloed op hebben.
  • Bij een allergie voor schaaldieren. Ook een groenlipmossel is een schaaldier.
  • Hepatitis. Er zijn aanwijzingen dat mensen met hepatitis beter geen groenlipmossel kunnen gebruiken.
  • Bij een kinderwens, zwangerschap of borstvoeding. Er zijn aanwijzingen dat het invloed kan hebben op een miskraam, de ontwikkeling van de baby en op de ovulatie. Negatieve bijwerkingen op borstvoeding zijn nog niet duidelijk, dus beter van niet.

De conclusie

Eigenlijk kunnen we stellen dat er wel onderzoeken naar de positieve eigenschappen van de groenlipmossel zijn gedaan, maar dat er nog geen unaniem bewijs is dat het ook daadwerkelijk een positieve invloed heeft. Er moeten in de toekomst dus nog veel meer onderzoeken worden gedaan om het voordeel van het innemen van dit voedingssupplement te onderschrijven ofwel te ontkrachten. Tot nu toe gaat het vooral om kleinschalige verkennende onderzoeken en deze waren zeker niet negatief. Maar er zijn nog veel aanvullende onderzoeken nodig om deze eerste conclusies te toetsen en te testen. Toch lijkt het de kenmerken te hebben van een interessant voedingssupplement. Er zijn wetenschappelijke aanwijzingen dat het klachten vermindert bij artrose, astma en reumatoïde artritis en aanvullend onderzoek zal moeten uitwijzen in hoeverre dat ook daadwerkelijk zo is. En welke invloed de groenlipmossel verder op het lichaam heeft.

Als je het groenlipmosselextract gaat proberen, volg de aanwijzingen op en neem de juiste dosering. Raadpleeg een arts als je al gezondheidsklachten hebt en geef aan dat je dit supplement wilt gaan proberen. Heeft de arts geen bezwaren, dan hopen we dat het bij jou een inderdaad positief resultaat geeft als je het gaat gebruiken.

Groenlipmossel dosering

Bij de groenlipmosselsupplementen wordt meestal een dosering van 200 milligram aanbevolen als het gaat om een lipidenextract. Voor de poedervorm ligt deze aanbevolen dosering op ongeveer 1000 milligram per dag. Soms moet je meerder pillen slikken om aan de aanbevolen dosering te komen. Meestal bevat het supplement ook andere stoffen, hou hier ook rekening mee.

Geplaatst in Supplementen

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>