Zonnesteek voorkomen? Dé tips van 2019

Het is de komende week uitzonderlijk warm in Nederland. Er wordt verwacht dat er temperaturen worden bereikt van 35 graden of hoger! Het is dan ook belangrijk een aantal maatregelen te nemen zodat je deze warme dagen ongeschonden doorkomt. Een zonnesteek heb je zo te pakken met deze uitermate sterke zonnekracht.

Waarom teveel zon slecht voor je is

zonnesteekZonlicht is in een bepaalde mate goed voor ons. We maken door blootstelling aan de zon vitamine D aan. Echter, naast de kans op een zonnesteek brengt de blootstelling aan teveel UV straling een risico op huidkanker met zich mee. Je hoeft de zon niet volkomen te vermijden, maar ga niet liggen bakken in de zon. UV straling zorgt ervoor dat je huid sneller verouderd. Ook kan UV straling schade toebrengen aan je ogen. We zijn allemaal weleens verbrandt. Je lichaam gebruikt witte bloedcellen om je huid opnieuw op te bouwen. Witte bloedcellen worden tevens gebruikt om je immuunsysteem op peil te houden. Verbranding maakt je dus extra vatbaar voor infecties en ziekte.

De zon vermijden

Gemiddeld genomen is de kracht van de zon het sterkst tussen 12:00 en 16:00. Het is aan te raden niet in de zon te komen gedurende deze tijd. Wil je wel buiten zitten? Verkas naar de schaduw, gebruik een partytent of zet een parasol op.

Insmeren met zonnebrandcrème

Zonnebrandcrème helpt bij het blokkeren van UV straling. Gebruik een factor 15 of hoger om goed beschermd te zijn. Hoe goed een zonnebrandcrème beschermt wordt aangegeven in SPF:

  • lage bescherming: SPF 6 tot 10
  • matige bescherming: SPF 15 tot 25
  • hoge bescherming: SPF 30 tot 50
  • zeer hoge bescherming: SPF 50+

Een factor 50+ betekent níet dat je onbeperkt in de zon kunt zitten. Het is altijd beter om de zon te vermijden.

Tips voor het insmeren

  • Smeer minimaal 30 minuten van tevoren in
  • Gebruik een factor 50+ voor kinderen
  • Smeer iedere twee uur opnieuw in. Vaker opnieuw insmeren wanneer je in contact komt met water
  • Smeer ook plekken in waar je niet zo snel aan zou denken. Denk hierbij aan de oren, neus, en voeten.

Petjes, kleding en zonnebrillen

Een pet of hoed biedt perfecte bescherming tegen de zon. De juiste kleding is ook van groot belang. Donkere kleuren bieden betere bescherming tegen UV straling dan lichte kleuren. Een zonnebril is van belang om de ogen te beschermen tegen UV straling.

Blijven drinken

Aangezien je veel zweet vanwege de warmte, is het belangrijk om veel te drinken. Hoofdpijn en donkergekleurde urine zijn twee aanwijzingen dat je meer moet drinken. Wees voorzichtig met het drinken van alcohol. Alcohol droogt namelijk uit! Probeer met warm weer ongeveer 2 liter per dag te drinken.

Zonnesteek

Wat is een zonnesteek

Wanneer je hoofd en nek teveel UV straling krijgen dan kan je last krijgen van een zonnesteek. Een zonnesteek is een verzamelnaam voor diverse ziektesymptomen. Bij een zonnesteek is de temperatuur van het lichaam ernstig verstoord.

Zonnesteek symptomen

Een zonnesteek kan vrij ernstig zijn. Je lichaamstemperatuur kan immers oplopen tot wel 42 graden! Een aantal belangrijke symptomen van een zonnesteek zijn de volgende:

  • Hoofdpijn
  • Misselijk
  • Versuft
  • Epileptische aanval
  • Duizeligheid
  • Verhoogde hartslag
  • Koorts

Wat te doen bij een zonnesteek

Wanneer er sprake is van een zonnesteek dan is het van belang DIRECT uit de zon te gaan en een arts te raadplegen. Een zonnesteek is levensbedreigend, zeker voor ouderen en kinderen. Gebruik een ventilator en laat degene met zonnesteek water drinken. Het beste is om de patiënt rehydratievloeistof te laten drinken. Iemand met een zonnesteek zal veel zweten en dus ook zout verliezen. Eventueel kunnen er koude handdoeken gebruikt worden om de lichaamstemperatuur te laten dalen. Let op dat er geen onderkoelingsverschijnselen optreden.

Geplaatst in Aandoeningen

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>