Wat helpt tegen brandend maagzuur?

Iedereen heeft wel eens last van brandend maagzuur. Vooral na een zware en warme maaltijd. Maar dat is niet erg. Dat gaat vanzelf over. Anders is het wanneer je regelmatig of zelfs dagelijks last hebt van brandend maagzuur of reflux. Dan is er meer aan de hand en moet er iets aan gedaan worden. We grijpen dan vaak naar maagzuurremmers maar die doen vaak meer kwaad dan goed. Vele maagzuurremmers zorgen namelijk voor vervelende nevenwerkingen. Brandend maagzuur kun je ook op een natuurlijke manier voorkomen of behandelen. Pas als dat niet lukt zit er niets anders op dan maagzuurremmers slikken. Maar wat mag je dan wel en wat niet eten om brandend maagzuur te voorkomen?

Ongezond eet- en leefpatroon

Brandend maagzuur moet je proberen te voorkomen. Als dat niet lukt raadpleeg je best zo snel mogelijk je huisdokter. Maagzuur en brandend maagzuur lijkt misschien onschuldig maar is dat duidelijk niet. Zorg je niet voor de gepaste behandeling dan is brandend maagzuur oorzaak van meer ernstige aandoeningen, vooral aan je slokdarm. Brandend maagzuur wordt vooral veroorzaakt door een ongezond eet- en leefpatroon. We eten namelijk veel te vet en zijn verslaafd aan suiker. Ongezond eten met veel verzadigde vetten en transvetten en stress zijn een ideale omgeving voor brandend maagzuur. Momenteel lijden meer dan anderhalf miljoen landgenoten aan brandend maagzuur. Je voorkomt brandend maagzuur door gezonder te gaan eten en dagelijks te bewegen. Een half uurtje wandelen, fietsen of joggen doet wonderen.

Wat is brandend maagzuur?

Als je last hebt van brandend maagzuur komen zure maagsappen in onze slokdarm terecht. Dat is niet alleen vervelend, maar op relatief korte termijn ook verantwoordelijke voor meer ernstige aandoeningen zoals een slokdarmontsteking en kanker. Onze voeding komt eerst in onze slokdarm terecht. Die slokdarm start in onze keelholte en eindigt in onze maag. In onze slokdarm bevinden zich vele spieren. Die spieren brengen het voedsel via onze slokdarm tot in de maag. Slokdarm en maag worden hermetisch afgesloten door een kleine sluitspier. Die opent zich als er voedsel via onze slokdarm wordt aangevoerd. Eens onze voeding in onze maag is terecht gekomen worden maag en slokdarm onmiddellijk weer afgesloten. Zo wordt voorkomen dat een deel van onze voeding, gemengd met zure maagsappen, weer in onze slokdarm raakt.

Zure maagsappen

In onze maag wordt al het voedsel gemengd mat zure maagsappen. In die maagsappen vinden we ook het agressieve zoutzuur. Onze maagwand wordt daartegen met een dikke en slijmerige beschermlaag. Die beschermlaag is niet aanwezig in onze slokdarm. Dat kan uiteraard voor vervelende problemen zorgen. Komt onze maaginhoud tot in onze slokdarm, dan kunnen die daar voor ernstige beschadigingen zorgen. Wordt daar niets aan gedaan dan ontstaat binnen de kortste keren een onsteking van onze slokdarm of een Barrett-slokdarm ontstaan.

Barrett slokdarm

Een Barrett slokdarm is het gevolg van brandend maagzuur. Het betreft aan aandoening van het onderste gedeelte van onze slokdarm. Het slijlmvlies dat daar aanwezig is veranderd daarbij van samenstelling. Deze afwijking werd ontdekt door de Engelse dokter Norman Barrett,vandaar de Barrett- slokdarm. In normale omstandigheden is onze slokdarm bedekt Een gezonde slokdarm een wit slijmvlies. Een Barrett slokdarm heeft een roze, bijna zalmkleurig slijmvlies precies zoals ons maagslijmvlies

Symptomen van brandend maagzuur

De belangrijkste symptomen van brandend maagzuur zijn:

  • Een brandelig en vaak pijnlijk gevoel in onze maag
  • Zure oprispingen, zelfs tot in je keel
  • Een zure vloeistof achter aan je keel
  • Een opgeblazen gevoel vooral na een zware, vetrijke en warme maaltijd
  • Problemen bij het slikken
  • Een pijnlijke druk achter je borstbeen
  • Ongecontroleerd boeren, vaak dikwijls na elkaar

Brandend maagzuur heeft meerdere oorzaken

Brandend maagzuur heeft meerdere oorzaken. Maagzuur is onmisbaar voor een goede spijsvertering. Onze maagsappen beschermen ons ook tegen allerlei ziekmakende bacteriën. Soms maken we teveel maagzuur aan en dat veroorzaakt brandend maagzuur. De belangrijkste oorzaken van brandend maagzuur zijn:

  • Overgewicht
  • Ongezonde en vetrijke voeding met verzadigde vetten en transvetten
  • Alle gefrituurde gerechten
  • Alcohol en alcoholische dranken, frisdranken en energiedrankjes, koffie en volle melk
  • Sterk gekruide gerechten
  • Sinaasappels
  • Tomaten
  • Rundvlees
  • Roken
  • Zuivelproducten en vooral boter en vette kazen (48+)
  • Het dragen van te strakke kleding
  • Te weinig beweging
  • Een slecht functionerende sluitspier tussen slokdarm en maag
  • Een maagbreuk waardoor een gedeelte van onze maag in onze borstholte ligt
  • Bij het voorover buigen stroomt maagzuur tot in je slokdarm

Wat helpt tegen maagzuur

Er is zowel voeding dat brandend maagzuur veroorzaakt en dit kan voorkomen of verhelpen. Als je gevoelig bent voor brandend maagzuur eet je best:

Groene bonen

Deze hebben een lage zuurtegraad. Groene bonen zijn dus uitstekend om brandend maagzuur te voorkomen waaordoor. Groene bonen neutraliseren het maagzuur waardoor je snel van de vervelende symptomen verlost bent.

Amandelmelk

Kalmeert je maag en beschermt tegen allerlei ontstekingen die brandend maagzuur nog verergeren. Amandelmelk en zorgt tegelijk voor een snel en langdurig verzadigd gevoel zodat je minder eet en onze maag minder zuren produceert.

Eet meer vette vis

Dan hebben we het vooral over wilde zalm, maar ook paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, sardienen, makreel, sprot, haring en ansjovis bevatten veel gezonde visvetzuren en vooral omega 3 en omega 6 vetzuren en hoogwaardige eiwitten. Alle diëtisten raden ons daarom niet voor niets aan minstens eenmaal per week vette vis en vooral wilde zalm te eten. Zo worden minder maagzuren aangemaakt en vooral omega 3 vetzuren beschermen ons tegen allerlei ontstekingen.

Zoete aardappelen

Bevatten veel meer gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels dan onze vertrouwde aardappelen. Ze verteren makkelijker, vragen weinig energie en absorberen makkelijk maagzuren waardoor de vervelende symptomen van brandend maagzuur sterk verminderen. Zoete aardappelen zijn ook rijk aan gezonde, trage koolhydraten. Die zorgen niet alleen voor meer energie. Ze doen ons zelfs meer opgeslagen vet verbranden, makkelijker afvallen.

Komkommers

Zitten boordevol water en beschermen tegen brandend maagzuur. Dat danken ze aan hun alkalisch karakter. Ze verlengen ook je voldaan gevoel zodat we minder zure maagsappen aanmaken.

Gemberthee

Gember is een veelzijdig kruid dat helpt tegen maagontstekingen en de productie van maagzuur sterk vermindert. Gember is ook uitstekend tegen misselijkheid, stress, overgewicht en teveel buikvet. Verder versterkt gember het ons immuunsysteem, verbetert het onze bloedcirculatie en doorbloeding, verlicht spierpijn, zorgt voor een aangename adem en beschermt tegen Alzheimer. maak bijvoorbeeld een sterke gemberthee om maagzuur tegen te gaan.

Frambozen

Deze fruitsoort met een lage glycemische index (GI) past in ieder gezond voedingspatroon, zeker voor de velen die iets aan hun overgewicht willen doen. Frambozen zijn rijk aan sterke antioxidanten. Die beschermen ons tegen de vrije radicalen die ons ziek maken en ons natuurlijk verouderingsproces. Frambozen hebben ook ontstekingsremmende eigenschappen en zijn rijk aan voedingsvezels en verminderen de aanmaak van maagzuren.

Kip en kalkoen

Barsten van de magere eiwitten. Die vergroten onze spiermassa en verminderen zure oprispingen en reflux.

Vers fruit

Vooral bananen maar ook appels, peren, sinaasappels, perziken, avocado en watermeloen sparen onze maag en verminderen de aanmaak van maagzuur. Bananen leggen een beschermlaag dat maagzuur en maagsappen onschadelijk maakt.

Verse groenten

En vooral groene bladgroenten, asperges en selderij.

Zuurkool

Als probiotische voeding zorgt zuurkool voor een gezonde darmflora en verzacht het de symptomen van brandend maagzuur.

Ook deze natuurlijke voeding verkleint je risico op brandend maagzuur

  • Schaal- en schelpdieren: zoals mosselen, oesters, krab en garnalen
  • Alle volkoren granen maar vooral haver, zemelen en boekweit
  • Volkoren deegwaren, alle soorten volkoren brood, zilvervliesrijst, bruine rijst en couscous
  • Onbewerkte noten: die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand. Vooral amandelen en walnoten zijn uitstekend om brandend maagzuur te voorkomen
  • Eiwitten
  • Eieren
  • Honing
  • Zoethout
  • Aloën Vera

Vervang je drie grote maaltijden

Door zes of acht kleinere eetmomenten. Zo blijft je spijsvertering constant actief.

Meer bewegen

Dagelijks een half uurtje wandelen, fietsen of joggen volstaat. Doe dit zeker ook bij slecht weer en in de winter.

Hoger slapen

Slaap met je hoofd iets hoger dan normaal. Zo stroomt er geen maagzuur tot in je slokdarm.

Brandend maagzuur voorkomen met maagzuurremmers

We beschikken over verschillende soorten maagzuurremmers. Die zorgen dat onze maag minder zuur aanmaakt. Ze worden niet alleen gebruikt tegen brandend maagzuur of reflux maar even goed bij maagzweren en bij ontsteking van onze slokdarm. Krachtige maagzuurremmers zijn de zogenaamde ‘protonpompinhibitoren’ of kortweg PPI’s zoals Esomeprazol, Nexiam, Lansoprazol, Omeprazol, Maalox en Pantoprazole.

Ernstige bijwerkingen maagzuurremmers

Bij relatief langdurig gebruik zorgen deze krachtige maagzuurremmers voor ernstige bijwerkingen en vooral voor:

  • Zware hoofdpijn
  • Diarree, misselijkheid, huiduitslag
  • Een ernstig magnesium tekort
  • Vitamine B12 tekort
  • Ernstige nierproblemen
  • Darminfecties
  • Grotere kans op botbreuken
  • Constipatie of obstipatie
  • Een verstoorde darmflora en een slechte spijsvertering

Maagzuurremmers slikken met andere geneesmiddelen

Wees voorzichtig met het slikken van maagzuurremmers met andere geneesmiddelen, en dan vooral pijnstillers en van ontsekingsremmende pijnstillers zoals het populaire paracetamol.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>